söndag 4 september 2011

Giftastankar, drinkar och skor i duschen

Så var det ju då söndag. En vilodag. I Norge tas det verkligen på allvar då det mesta är stängt och man förs tillbaka till livet i Karlshamn - inte en människa på gatorna, vinden den blåser och ekar i varje kvarter och nån hund som skäller lite längre bort. That's it. Det har ju sin charm det också, men när man blivit van att bo i Stockholm, där det alltid är fart och fläkt och liv och rörelse i varje kvarter blir man lite smått, jaaaa, rastlös. Å andra sidan är jag alltid rastlös mer eller mindre var dag..

I helgen har jag jobbat cirkus 30 timmar varav en del av dom på ett bröllop som var helt magiskt. Bruden såg ut som en barbie-docka, gästerna var helt underbara och vackra, kakorna flödade (i Norge älskar man kakor och man bakar alltid själv och har med sej till ALLT!) och drinkarna blev mer och mer på 8e våningen i ett bygge mitt i byn. Solen strålade och Bodø fick känna på 20 grader och strålande sol i september, ovanligt! I lokalen var det dock 38 grader och stekhett! Jag jobbade i lag med 4 andra tjejer en stund och det förvånar mej att alla de, i min ålder, redan har planerat sina egna bröllop som ska äga rum om 1-2 år och de har redan planerat i minsta detalj alltifrån klänning, servetter, färg på ljus, vilken kaka de ska ha, mannens kläder, frisyr, mat, kaffemärke och allt annat. Vissa har 2-3 barn, andra planerar att ha just det inom en 5-årsperiod. ALLT är planerat. Jag vet inte om jag fortfarande är typ 12år i huvudet, eller om jag bara är helt avstängd och omottaglig för planering eller vad det är, men jag blir stum. Jag har ingen aning OM jag vill gifta mej - vad innebär det egentligen? En satans massa pengar som slösas på materiella ting som inte är ett öre värt efter bröllopet, en dag i ditt liv, en massa stress och en ring som ska "bevisa kärleken" man känner för den andra. Helt meningslöst, HELT MENINGSLÖST. Enligt mej. MEN - å andra sidan vill jag ockå ha en dag där allas blickar bara är på mej av avund och glädje, en dag då kärleken spirar som aldrig förr, få klä mej som en prinsessa och ha perfekt smink/hår, dansa bruddans och höra massa känslomässiga tal som tar upp ett eller annat pinsamt, kärleksfullt minne man delar med någon.  Men spontant - nej tack till giftermål. I så fall kanske det är dags att börja spara när man är, tja jag vet inte, 5 år?! I det hela taget så var det ialla fall ett fint bröllop och kul att jobba när alla är glada och nästan gör jobbet man är där för åt en.

Efter bröllopet blev det utgång och en massa Jack&Cola. Fråga mej inte varför, det bara hände. Det är fan så mycket roligare att gå ut i en liten by som Bodø där alla ä glada och pratar med en, TITTAR på en med respekt i blicken (jo, det finns pervon här också men man märker inte av dom). Hemma i Stockholm handlar det bara om status, pengar, störst bröst, störst hår, mest killar/tjejer och status igen. Såklart gör det det även här men inte i den graden som jag märker av ialla fall. Kul var det trots tröttheten! Min galna helg slutade med en sinnessjuk jakt på hamburgare i regnet,en peruk, letande efter öronproppar och ett par skor i duschen utan en rimlig förklaring...
Pictures please!






2 kommentarer:

  1. Bröllop är roliga och härliga, men för min del kan man lika gärna gifta sig med lite mindre pompa och ståt. En klänning som inte kostar 20 000 kr, hemlagad mat och bag in boxar kan bli en lika fantastisk fest som ett stort och påkostat kalas. Det är jag helt övertygad om. :)

    SvaraRadera
  2. Det har du helt rätt i Helena!
    Det lilla kan många gånger vara mycket bättre än det stora och flådiga! :)

    SvaraRadera