fredag 16 december 2011

Laleh - ängeln i rummet


Det finns eldsjälar och så finns det änglar. Svenska hjältar, programmet som lyfter fram våra fantastiska stjärnor som inte är en av de lamslagna, fega, som bara står och tittar på när en man blir knivhuggen, när en kvinna blir misshandlad, när någon är i fara. Jag har själv blivit utnämnd till hjälte, tilfrågad om jag ville vara med i programmet, då jag inte heller är en av de som står och tittar på, jag agerar, oavsett vad som kan hända mej. Som när jag hjälpte Rigmor 72 upp från spåret med 4 minuter till avgång med nästa tåg när 100 tals människor bara står med armarna i kors för att iprincip se en annan människa dö. Eller som när jag går emellan bråk mellan 2 stora karlar på tunnelbanan och får mej ett slag själv i magen, eller när gubben som ramlat och fått sitt knä ur led på Götgatan och människor bara går förbi när han ligger och skriker efter hjälp. Jag trodde att vi människor skulle hjälpa varandra när vi hamnar i knasiga/farliga situationer, men ialla fall i denna stora stad, Stockholm, är det "every man for himself"-tänket som gäller. Det är synd och jag hoppas att de människor som bevittnat nåt hemskt utan att ingripa ALDRIG får hjälp själva när dom råkar ut för nåt. Rigmor mår idag bra och hon och hennes man ringer mej regelbundet och har gjort det i snart 2 års tid. Jag avböjde att vara med i Svenska hjältar och dom såg programmet ikväll kanske förstår mej. De riktiga hjältarna var med idag. Lisbeth som gick emellan ett knivslagsmål i göteborg, tjejerna som skapat "Ung Cancer - det är ok att känna" och lilla söta Milla som skapat "Bullhjälpen". Finare människor får man leta efter. Denna låten är till alla er hjältar där ute!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar