onsdag 16 maj 2012

Syrén, sirén?!

Gick i godan ro hem från tbanan i mitt fantastiska område som, när det blommar överallt, är en magisk plats! Råkade på en granne och vi började prata om allt. Mest om vädret. För hur det än är är vi tråkiga svenskar, men börjar man prata väder är man hemma. Då har man blivit accepterad och nästintill gått från granne till bekant. Jupp. Så tråkiga är vi. Men vi verkar ju trivas med det, så what to do? Samtalet som utspelade sej är ganska roligt dock....

Jag - " Jo det är ju trist att det ska regna ikväll, men kanske träden behöver det?"
Granne - " Ja men lite regn är bra, då gror träden"
Jag - "mjo, ehh, det var ju, just det..jag sa.."
Granne - " vad du ser konstig ut, vad gör du?"
Jag - " luktar. Känner du inte? Sniffa lite så känner du.."
Granne - " höhö, sniffa var längesen, det måste vara minst 15 år sen!!"
Jag (lite smått chockad) - " ehh, hmm, jaaha, jaaa. Fast nej, alltså jag menade att du måste andas in, lukta, känn lukten av blommorna!"
Granne - " Ja, på min tid sniffade vi minsann inga blommor, å jag rekommenderar INTE att sniffa eller så men om man vill. Ibland. Inte för mycket bara. Kom ihåg det!"
Jag (fortfarande med uppspärrade och chockade ögon) - " Hrmm, ehh jaa, noterat. Men känner du inte lukten?"
Granne (andas in det djupaste hon kan) - " jaaaa visst är det härligt med sommar?! Såna där SIRENER"
Jag - " sirener? Menar du såna som sitter på utryckningsfordon?"
Granne - " nej, nu pratar vi inte samma språk, det måste vara din dialekt!"
Jag - " min dialekt sitter inte i öronen"
Granne - " nej väl är väl det, men SIRENER är sånda där lila och vita blommor som växer på träd, du vet."
Jag - " Mja, SYRENER är såna där lila och vita blommor som växer på BUSKAR fick jag lära mej i skolan. Se här ( pekar på syrénbuskarna på vår bakgård), såna blommor. Hela kvarteret luktar ljuvligt av dom!"
Granne - " nä det där är jasminbuskar."
Jag - " hihi, nä jasmin är förvisso också buskar men de är bara vita vad jag vet och luktar helt annorlunda men dock lika gott!"
Granne - " okej, SIRENER alltså? Ja man lär sej nåt nytt varje dag..."
Jag - " så du har lärt dina barn att syrén är jasmin och tvärtom? "
Granne - " ja, jag hat nog lite att förklara för dem."
Jag - " det har du nog. Du kanske har sniffat för mycket för ditt eget bästa?!"
Granne - " ja tydligen om jag inte kan se skillnad på SIREN och jasmin."
Jag - " Det heter SYRÉN"
Granne - " SYYYRRRÉÉÉEN"
Jag - " Bra där! Tack för idag, nästa vecka går vi igenom träd. Alltså inte buskar, utan träd. Du vet såna långa pinnar som sticker ur marken med gröna grenar på toppen"
Granne -" Du kanske ska lära mina barn allt om skogen som den skogsmulle du är?!"
Jag - " Inga problem, jag lär gärna dina barn om allt annat än betongdjungel"
Granne - " Betongdjungel?!!"
Jag ( tänker genast att hon verkligen sniffat för mycket vitt skit i sina dar) " Vi löser det, tack igen och ha en fin helg!"
Granne - " du är rolig du!"

Allt utspelades med en bit ironi och skön attityd men jo. Tyvärr är denna granne lite för söndersniffad. Men - hon är rolig och har självinsikt! Må hennes barn aldrig sniffa!! Annat än SYRÉNER då! Hej hopp!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar