måndag 30 april 2012

Kärringen är gammal

Valborg. Kungen fyller år, eldar tänds, korv grillas, barn tjuter av lycka, körer sjunger in våren. Det ska vara mysigt och inbringande. Det enda jag kommer ihåg från valborg är när man var ung, tonåring. Alla räknade ner dagarna till Valborg för då var man ledig, någon hade alltid fest och några blev alltid för fulla och blev hämtade av polis/föräldrar, vilket då var samma sak ungefär. Antingen langade någon sprit till en, man snodde häxblandning hemifrån, eller snodde på festen. Ingen eld sågs och det enda varma man kände var spritens blandning med blodet och huvudet som snurrade. Man tyckte det var coolt, att på denna amatörernas afton, supa sej full och göra bort sej. Alla andra gör ju det. Nu är man lite äldre och tycker sej kunna avstå från alkoholens demoner. Jag åkte tunnelbana till stan för att umgås med vänner och på min station ser jag två unga tjejer stå mot en vägg i tunna kläder, utan jackor. Den ena så pass redlös att hon knappt kan luta sej ens, den andra håller i sin kompis medans hon också håller håret borta från spyan. Tragiskt. Hela tåget är fullt av spritluktande tonåringar och alla pratar om var festen är. Vilken fest som är "DEN" festen i år. Tjejen som höll sin kompis hår gör det enda förnuftiga - ringer föräldrarna till denne och ber dom hämta henne för hon är för full. Klockan slår precis 19.02.

1 kommentar:

  1. Läser dina inlägg med stort intresse. Du är verkligen duktig på att kunna uttrycka dina tankar och funderingar. Jag är så stolt över dig för att du är den du är. Du skulle platsa som krönikör i vilken tidning som helst.
    Kram till dig från mig.
    Faster Annika

    SvaraRadera