fredag 17 februari 2012

Förbannad och maktlös

Att ringa myndigheter kan vara det absolut tråkigaste och svåraste som finns!
När jag var i Bodö var jag sjukskriven 6 veckor för att min högra hand blev opererad. Man ska få sjukersättning och det är väl inga problem. Eller?! Joda.. NAV är norska, typ, försäkringskassan/arbetsförmedlingen. Dit ska man sjukanmäla sej och skicka in alla papper för att få ersättning. Done. Trodde jag. Man måste ringa och jaga de för att se om de fått in rätt papper, om de saknar några uppgifter, om de ens sett att man är med i systemet. Sedan i mitten på december har jag ringt var och varannan dag till dessa NAV för att få någon koll på när mina pengar, som jag har rätt till, ska komma och blivit kopplad till en miljard olika människor på en miljard olika instanser inom NAV. Alla säger olika, ingen vet, ingen har koll, alla säger "vent litt ska jeg kopple deg". Musiken kommer på och man pratar en stund för att igen få höra "vent litt ska jeg kopple deg"... Det är ingen återvändo! Jag fick mail i förra veckan om att de saknar ett papper (vilket är konstigt då jag pratade med nån kille som sa att alla papper var inskickade och klara och nu ska ärendet bara behandlas). Pappret de ville ha var mitt anställningsavtal på mitt nya jobb i sverige EFTER sjukskrivningen, vad de nu ska ha det till??! Jag scannade in det, mailade det - klart. Igår ringer en dam som talar in på telefonsvararen att de saknade detta papper och att jag skulle skicka in det till dom snarast. Jag vet redan att Norge inte har nån koll och är kassa på byråkrati, men detta är helt fantastiskt dåligt. Ringer till de idag och får prata med 3 olika människor - ingen av de vet vad jag talar om men tillslut säger den kvinna att hon ska kolla detta och återkomma under dagen. Detta var 4 timmar sedan..Heja Norge!
Med sjukhusvistelsen på SÖS går det heller inte framåt. 10 meddelanden till patientombudsmannen utan att ens bli uppringd, pratat med 40 olika pers om hur jag ska få mina taxiresor betalda då de gav mej fel tid, men samma svar.."JAG VET INTE".
Vad i hela friden VET folk???? Jag är arg, upprörd, ledsen, frustrerad och känner mej så totalt maktlös!
MEN - jag ger mej inte. Det är krig!

Happy friday!

1 kommentar:

  1. Hej! Sitter själv i en situation med Nav. Då de pratar om sina 16 veckor behandlingstid. Har nu fått reda på att det kanske inte blir klart på dessa 16 veckorna. Skicka in papper ska man göra. Alla säger helt olika varje gång man ringer, helt otroligt har det går att behandla människor. Hoppas allt löst sig i ditt fall.

    SvaraRadera