måndag 13 februari 2012

SÖS - Vi har Stockholms (sveriges?!) SÄMSTA vård!

Igår spelade jag fotboll som jag älskar och brunnit för sen jag lärde mej gå. I iprincip 20 år alltså.
Aldrig har jag blivit skadad på nåt särskilt illa eller farligt sätt. Igår hände nåt fruktansvärt, på en korpen-match ska tilläggas - mitt högra knä kommer nog aldrig bli sej likt igen.. Det vred sej och denna smärta kan nog alla som befann sej i Brommahallarna vittna om att den var horribel, ialla fall att dömma utifrån mitt skrik. Ambulansen var snabbt på plats och väldigt snabba med smärtstillande, morfin är guds gåva! Väl inne på SÖS akutmottagning möts jag och min vän som följde med, ganska mycket människor (patienter) och en enda stor röra. Läkaren kom å kollade knappt på knät men säger att det kan röra sej om en korsbandsskada, jag måste röntgas och det kommer inte ta alls lång tid, så snabbt som möjligt, och skulle jag vilja ha smärtstillande är det bara att säga till så får jag det - sen gick han. Ett bra antal timmar senare får jag komma till röntgen, men ingen sköterska kan köra dit mej för "det är så mycket, ni har valt den sämsta dagen att komma till akuten", så min vän får köra in mej. Inne på röntgen möts jag av en brysk kvinna med brytning som säger "seså - upp å hoppa så du kommer upp på britsen". Jag är sängliggande... Mitt knä går inte att rubba! Efter mkt om och men nöjer hon sej med det men säger också "Du måste hålla knät rakt, sträck ut det", hon börjar dra i benet och jag slår bort hennes hand för att smärtan är outhärdlig. "Så ont kan du inte ha, det är ju längesen du gjorde dej illa nu, du kan inte ha ont nu". Det finns många fruktansvärda, onda ord jag skulle kunna skriva om denna dam, men jag väljer att hålla dom för mej själv. Min vän får köra mej tillbaka till akuten och får även meddela att jag är tillbaka för de hade NOLL KOLL på nånting.Där blir hon stoppad för att "det är sekretess" inne på syrrornas bås. VAD skulle hon se å höra som de inte redan skrikit ut över hela avdelningen ändå? Patienter låg överallt i hela korridoren och hörde vad de sa om "han gubben på 23:an som är född 5802...", eller "Tanten som inte kan kissa ordentligt", eller om alla andra på heeeela akuten. Vi hörde ALLT!
En äldre dam som var lite dement och såg väldigt dåligt och irrade runt i korridoren och sa att hon inte visste vart hon var eller vem hon var fick absolut ingen uppmärksamhet what so ever. När hon väl fick det pekade sköterskan åt henne att toan minsann låg åt andra hållet men när en dement person fått för sej att den ligger åt andra hållet får man kanske lirka lite. Nej, denna sköterska drar henne hårt i armen och säger bryskt, med en gigantisk suck, att hon minsann ska följa med här nu. "Vart då?" säger den stackars dementa damen, "vart tar du mej?" "Är du galen?". Sköterskan, eller ja, alla sköterskor sa ganska mycket "SUCK, VI HAR INTE TIIID MED DETTA. SLUTA. KAN DU LUGNA DEJ. VAD ÄR DET NU OM" Jag frågade om morfin. Fick aldrig nåt svar. När jag fråga en sköterska som sprang förbi med mord i blicken "Ursäkta, får jag bara fråga.." Hon svarar:"VAD ÄR DET OM??!!" När jag ställer min fråga har hon redan gått... Jag får aldrig nåt morfin, jag får aldrig nåt svar. Min smärta blir värre och mitt tålamod var slut för längesen. Jag gråter av det jag ser. Min kompis gråter av vad vi får erfara. Vi är båda utbildade inom vården. Så där får det inte gå till som det gick till på SÖS akutmottagning igår. Många patienter skrek av smärta, sa till att saker var fel, att de ville ha vård. Ingen lyssnade. Förutom vi.
Att man kan vara så arrogant, så less och dessutom visa det tydligt genom att sucka högt och tala om för patienterna - även om de kanske var menat till sej själv eller en kollega - hur jobbiga de är, att de kräver för mycket, att de minsann ska vara tysta, att man kan jobba inom vården när man inte ens kan etik och moral, eller ens inte har en liten, liten gnutta av känsla för integritet eller ens är MÄNSKLIGA. Jag VET, mycket väl, att vården är slitsam, jag har själv jobbat i det, tungt och otacksamt. MEN - Du har valt ditt yrke, du har valt att arbeta med det finaste vi har, du har VALT att hjälpa - inte stjälpa - människor i nöd. Gör det åtminstonde med ett leende och sunt förnuft.
Jag fick tillslut nog. Hoppade på ett ben fram till en läkare, bad om kryckor, en linda och nödvändiga papper som jag kan ta med mej till vårdcentralen nästkommande dag eftersom det lär gå fortare. Han fixade det på 10 minuter... Jag hoppade hem men fick åka tillbaka då ortopeden ringde å ville klämma på knät. Hon verkade bra och lovade att jag skulle få komma på magnetröntgen Måndag 09,40. Jag beställde taxi för i detta snö och is-underlag kan ingen förvänta sej att man ska hoppa på kryckor till å från en tbana som dessutom ligger 100 kvarter från sjukhuset. Väl där visar det sej att tiden är bokad 28 MAJ.... Mitt tålamod var definitivt slut och jag har aldrig skrikit så mycket på sjukhuspersonal som jag gjorde idag. Det resulterar med att ansvarig på ortopeden kommer ut för att tala med mej, beklaga och ger mej en tid på onsdag. Hon råder mej också att skriva en klagan till sjukhuset för min upplevelse på akuten då hon absolut inte tyckte det var acceptabelt. Det jag berättade, som jag inte berättat här, fick henne att hålla handen framför munnen av chock. Vem som helst, som är någorlunda bra funtad i huvudet som sett det vi såg igår, skulle bli skrämd. Jag vill varken bli sjuk eller gammal i detta land då idiot moderaterna bestämt att vi i sverige ska ha ett u-lands sjukvård. Skamligt!
Taxi chauffören som körde hem mej sa "Man måste vara frisk för att vara sjuk i detta land". Jag säger inget mer än att han kommer från Afrika....
SÖS - Det värsta sjukhuset jag någonsin varit på! Vården i Kap Verde, Norge, Grekland är BRA mycket bättre än hos er! Bojkotta SÖS!


3 kommentarer:

  1. Fy fan vad räligt! Hoppas ditt knä inte är för illa däran.

    SvaraRadera
  2. Tack Tina! Ja, det är fruktansvärt! Sitter nu med ett brev jag skriver för att klaga, nån måste reagera!

    SvaraRadera
  3. Tråkigt! Kan dock rapportera att det ALLTID varit samma kaos på sös-akuten.även på dom sossarnas tid

    SvaraRadera