torsdag 15 mars 2012

Den galna ryssen

Det blir en del taxiresor för min del nu och idag var det dags igen. Hem från jobbet.
Mannen som körde mej hette Vladi. Ni hör ju på namnet att han ser ut som en farlig rysk maffiaboss. Men han var väldigt ödmjuk, öppnade dörren och iprincip bar in mej i bilen. Konversationen som följer är VÄLDIGT rolig. Läs den med rysk, brysk brytning och ett stort gapskratt!

Vladi:"Vad du gjort med knäet lille vän? Futtbull? Ja säger man ska inte spela sån scchhhit sport"
Jag:"Nej det är du inte den första som säger"
- Eftersom jag på jobbet råkat på en och annan ryss som inte förstår svenska eller engelska frågar jag honom -
:"Vad heter tack, varsågod, pin-kod, snälla, etc etc etc på ryska?"
Vladi:"Spaziba" and so on.. (nu kommer jag inte ihåg så mycket mer än de..)
Jag:"Ryssar är väldigt dåliga på engelska, ialla fall damerna, varför är det så?"
Vladi pekar på en påse med karameller och ber mej ta en för att bilköerna är långa och han ska prata..
Vladi:"Många sjejer inte kan engelska, men de är vackra. VACKRA BLONDINER! Mycket fina!" Å börjar sjunga en rysk folkvisa. Sen säger han att de som är  20 och neråt nu kan engelska lite men förr, när han gick i "shkålan" var det tragik med utlärning av språk. De fick bara läsa "tuska" 1 gång i veckan. That's it.
Vladi pratar mycket med kroppen och gestikulerar samtidigt som han halvskriker - "Jävla tuska, de är idioter! Galningar! Varrför jag ska lära mej tuska, jävla katastrofspråak". Jag skrattar så jag kiknar!
Vladi ber mej ta en karamell till, de är ganska goda, och fortsätter:
"Det äar kö va för att de bygger om spårvagnen. Banan, du vet jävfla spåaren som går i marken. De jubbar aldrig, jag aldrig ser dom, dom fikar hela jäfla tiden, det kostar oss pengar. Mina skattepengar! De inte kan tänka klart heller. Idioter. Stänga av vägar for detta och inte ställa om plopplysena!"
Jag:"Plopplysena?"
Vladi:"Jamern för fan - röd, gröön, gyl du förstår"
Jag:"Du menar trafiklysena?"
Vladi:"JA! DET VAUR JU DET JAUG SA TILL DEJ FLICKAN!
Jag:"Ja, trafikverket kanske inte är den smartaste myndigheten.."
Vladi:"Ingen är smart, ingen föarstår. AKTA IDIOT! (han tutar nu febrilt och skriker på ryska, men med en charmig ton och snälla ögon) "FLICKAN HAR OUNT, HON MÅSTE HEM - AKTAAA!!!"
Jag:"nej jag har inte bråttom, jag vet att det är köer nu vid denna tiden"
Vladi:" HELVETES IDIOT! Ingen förstår. Han ska stanna när det är rött, han ska köra när detär gröant,punkt slut!(tuuuuuuutuuuuuuut!!)Ingen förstår.Mina skattepengar.Jag skulle säga dom ett å annat!"
Jag:"Du kanske skulle sitta på nån myndighet? Vilken skulle du välja i såfall?"
Vladi:"Jag ska egentligen sitta på ALLA.Alla myndigheter, då skulle alla byggarbeten gå snabbt och ontfritt (smärtfritt),alla skulle jobba, kolla där nou - igen där, jag ser dom aldrig!
Jag:"De har fikapaus. Det är standard klockan 9, 11,13,15 och gärna 16 också."
Vladi:"Värre än Sibirien för fan, minus kallheten (kylan).
Jag:"Kör du bara på dagarna?"
Vladi:"Bara dagtid!ALDRIG kvällar å nätter. Jag skulle köra över alla fulla människor, och bli tokig om de kräkas i min bil. De skulle aldrig komma undan."
Jag"Vad heter skål på ryska nu igen?
Vladi:"NASTROVIA!" "Det betyder hälsa. Man skålar för hälsan." Så han tittar på mitt knä och säger igen - "NASTROVIA!"
Jag"Nu är det kö igen. hur kan det vara smart med 3 filer som blir en som sen blir 3 igen?"
Vladi:"För att jag inte byggde vägen flicka"
Jag:"Du skulle passa som boss"
Vladi:"Jag är redan boss"
Jag vågar inte säga mer men skrattar så tårarna rinner. För, om ni vart med skulle ni också skratta. En rakad, medelålders rysk man med skinnpaj och ärr i ansiktet, med snälla ögon och en jargong som jag älskar, en såndär bitter, ironisk och sarkastisk attityd som man bara kan älska! Vladi skrattar med mej och säger:" Do är en fin flicka. Do är en glad flicka som kan skratta åt det dåliga. Det är därför du blev utvald att få såndär mall (skena) på benet, för att du kan klara det med bra hållning (attityd), Du kommer gå långt! Ochh - den som inte förståar dej - IDIOT han kan dra åt helvetee!!" - med världens största leende!

Jag skrattar fortfarande för att han var en av de hårdaste men också finaste människa (ryss) jag träffat!
Tack Vladi för skjutsen, och tack för det härliga skrattet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar